Mots-clés : Plan de dispersion
Voir Bruxelles-National: L’Ubcna va attaquer le terminal low-cost
Veuillez trouver ci-dessous un communiqué de STERREBEEK 2000 vzw, DECIBEL 25L en ZONE-S. Ces trois associations s'opposent fermement au développement d'un terminal low cost à Zaventem, particulièrement en l'absence de toute étude environnementale.
Ils évoquent cette obligation rappelée par la cour européenne dans un arrêt du 28 février 2008.
Utilisez éventuellement ce modèle de lettre pour introduire votre réclamation
Luchthaven Zaventem wil zich onttrekken aan MER-plicht voor low-cost terminal
Omwonenden vragen overheid om milieueffectenbeoordeling op te leggen
Luchthaven is niet gemaakt om enkel met vliegtuigjes rond te rijden
Brussels Airport Company (BAC) heeft een verzoek ingediend tot ontheffing van de MER-plicht voor de bouw van een low-cost terminal op de luchthaven te Zaventem.
Het verzoek heeft betrekking op de uitbouw van een lagekostenpier met 6 vliegtuigparkeerplaatsen met het doel het aantal bewegingen uitgevoerd door lagekostenmaatschappijen jaarlijks te verdrievoudigen van 12000 tot 32500 bewegingen.
BAC argumenteert hierbij dat ze over geen beslissingsbevoegdheid beschikt in verband met hetgeen zich afspeelt in het luchtruim en dat het ontheffingsdossier zich derhalve kan beperken tot de effecten van de activiteiten op de grond, waarbij dan niet moet worden nagegaan wat de nadelige gevolgen zijn van de extra vliegtuigbewegingen in de lucht op mens- en milieu.
Dit is niet naar de zin van de omwonendenverenigingen STERREBEEK 2000 vzw, DECIBEL 25L (Kortenberg) en ZONE-S (Steenokkerzeel) die het onaanvaardbaar vinden om de geplande werken aan de MER-plicht te onttrekken.
De luchthaven dient immers niet om enkel met vliegtuigen op de grond rond te rijden.
De verenigingen verwijzen hierbij naar de Europese Richtlijnen (o.a. 85/337/EEG), in verband met projecten op luchthavens en de interpretatie ervan door rechtbanken (o.a. rechtspraak ivm Bierset) waarbij de richtlijnen duidelijk in brede zin moeten worden geïnterpreteerd en niet beperkt tot de activiteiten op de grond. Derhalve moet ook de geluidsimpact worden beoordeeld voor de omwonenden door het stijgend aantal bewegingen in de lucht.
De verenigingen wijzen tevens op gerechtelijke uitspraken uit het verleden waarbij de luchthavenuitbater herhaaldelijk door de rechter werd gewezen op de betrokkenheid van BAC bij de geluidshinder, geproduceerd door het luchtverkeer rond de luchthaven.
De algemene conclusie van de aanvraag moet bovendien met een grove korrel zout genomen worden.
Twee voorbeelden om dit te illustreren:
1) De luchthavenuitbater schrijft zelf dat het operationeel worden van de terminal voor een toename van 1093 wagens per dag zal zorgen van en naar de luchthaven. Het verkeersinfarct in deze dichtbevolkte regio zal alleen maar toenemen!
2) De uitbater schrijft zelf in de aanvraag dat het aantal vliegtuigbewegingen op de grond een verhoging met 20 tot 25% kan hebben langs de taxibanen parallel aan de banen 02/20 en 07R/25L, hetgeen ook een significante verhoging van het grondlawaai zal meebrengen.
De verenigingen stellen vast dat de inspraak van de luchthavenregio sterk beperkt wordt door gebruik te maken van de ontheffingsprocedure voor een project-MER. Deze procedure voorziet immers in geen openbaar onderzoek, noch in een beroepsmogelijkheid voor burgers. Enkel de betrokken gemeentebesturen (de vier aangrenzende gemeenten van de luchthaven) mogen een advies uitbrengen aan de MER-cel.
STERREBEEK 2000 vzw, DECIBEL 25L en ZONE-S vragen daarom aan hun respectievelijke gemeentebesturen een negatief advies uit te brengen en aan de cel MER van het Vlaams Departement Leefmilieu, Natuur en Energie om de ontheffing van MER-plicht niet toe te staan.
DECIBEL 25L, Henk Cuypers, 0474-62-16-06
STERREBEEK 2000 vzw, Luc Caluwaerts, 0494-56-06-72
ZONE-S, Michael Peeters, 0495-55-71-95