S'identifier - S'inscrire - Contact

Avertissement

L'asbl EPURES continue son parcours comme association environnementale.
Vous pouvez la retrouver sur son site et sur sa page Facebook.
Nous laissons ce site ouvert comme archives particulièrement sur le dossier des nuisances aériennes.

Nuisances aériennes
Porter plainte

Quelques liens importants

BAC: trafic en temps réel (fiabilité des trajectoires 2 km)
Bac: trafic (fiabilité inconnue, trajectoire courte)
BAC: pistes en service
BAC: travaux en cours
BAC: déposer plainte 


Deux cents mille morts chaque année à cause du bruit.

Par Cherche l'info • Avions: actualité, bruit et pollution • Vendredi 24/08/2007 • 0 commentaires • Version imprimable

Le tue, sachez-le!

Elk jaar 200.000 doden door lawaai (HLN) Jaarlijks komen volgens voorlopige gegevens van de Wereld Gezondheids Organisatie WGO 200.000 mensen om het leven door lawaai. Alleen al de continue blootstelling aan verkeerslawaai in Europa is verantwoordelijk voor tot drie procent van alle dodelijke hartaanvallen. Dat schrijft het Britse wetenschappelijke magazine New Scientist in de uitgave van volgende zaterdag.

Luide muziek Van de wereldwijd zeven miljoen jaarlijkse doden door zogenaamde ischemische hartziekten, kunnen per jaar meer dan 200.000 doden op het conto van lawaai geschreven worden. Bovendien kan een voortdurend hoog geluidsniveau verder nog talrijke gezondheidsgevolgen hebben, aldus het wetenschappelijk tijdschrift. Naast de hartziekten door het verkeerslawaai veroorzaakt lawaai van luide muziek volgens New Scientist ook schade aan het gehoor en slaapstoornissen. Permanente blootstelling aan geluid, ook een minder luide blootstelling, kan bij kinderen leerstoornissen veroorzaken.

Verkeer 85 dB, disco 110 dB De drempel voor mogelijke schade aan het gehoor ligt volgens de geneeskunde op lawaaihinder van 85 decibel. De pijngrens ligt tussen 120 en 130 decibel. Door het verkeer op straat wordt al snel 85 decibel bereikt. In discotheken of tijdens rockconcerten kan dat al oplopen tot 110 decibel. (dpa/hln)