Mots-clés : Zaventem, consommation, Brussels Airport
Zaventem wil "goedkope" terminal (Source VRT)
Brussels Airport overweegt om een aparte terminal te bouwen waar alle goedkope luchtvaartmaatschappijen bijeengebracht zouden worden. Zaventem wil ook meer van die maatschappijen aantrekken.
Volgens De Tijd vindt Brussels Airport dat verschillende soorten passagiers verschillende noden hebben.
Daarom bestudeert de luchthaven een plan om op korte termijn een nieuwe en aparte terminal te bouwen waar vroeger de zuiderpier stond.
Het zou een sober gebouw worden zonder stoelen om de kosten in de hand te houden, naar analogie met Schiphol bij Amsterdam, dat nu reeds een aparte pier heeft voor goedkope luchtvaartmaatschappijen.
Brussels Airport wil overigens meer goedkope luchtvaartmaatschappijen aantrekken. Het beschouwt de luchthaven van Charleroi - waar Ryanair een basis heeft - als een te duchten concurrent.
Nu al vliegen het Slovaakse SkyEurope en het Spaanse Vueling op Zaventem. Brussels Airport praat nu ook met het Britse EasyJet en het Duitse Air Berlin. Dat zijn na Ryanair de nummers twee en drie van de goedkope maatschappijen in Europa.
En totale opposition avec l'esprit de Kyoto, Kyoto+ et autres effets d'annonces du style environnementalement correct. Logique d'expansion obsolète : si je perds du terrain sur Charleroi --> je dois concurrencer Charleroi.
L'autre logique serait de dire : puisque je ne peux envisager mon développement que de manière durable , n'existerait-il pas de synergies entre Zaventem (City-Airport) , Charleroi (Low-Cost Trips) et Bierset (activité Cargo et industrielle) ? La seule dynamique économique que la planète supportera.
La faiblesse des politiques face aux lobbies de toutes sortes continuera malheureusement à déterminer notre développement dans la décennie qui suit, les conséquences en sont maintenant connues.
Devant les générations futures faudra avoir le culot de dire : Je ne savais pas !