Mots-clés : Brussels Airport, START, Région flamande
Peut-on raisonnablement croire que FAR signifie Fable Aérienne Rêvée, Foutons l'Aviation à la Retraite ou Faisons de l'Aéroport un Refuge pour la faune et le flore?
Bien entendu que non, FAR est l'acronyme de Flanders Airport Region, une partie du plan START, et qui vise à faire de Zaventem un centre logistique...
Riverains, ne rêvez plus...
Overheid investeert mee in luchtvrachtbedrijf
LUCHTVaarT Cargo B Airlines van Rob Kuijpers haalt 20 miljoen op bij PMV, Petercam en QAT-fondsen
Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV), de financiële groep Petercam en twee QAT-fondsen investeren samen 20 miljoen euro in de nieuwe luchtvrachtmaatschappij van Rob Kuijpers. Volgens de PMV past dit initiatief in het Strategisch Actieplan voor Zaventem.
Rob Kuijpers, de voormalige topman van SN Brussels Airlines, kondigde in februari de oprichting aan van een nieuwe Belgische luchtvaartmaatschappij. Cargo B Airlines biedt vanaf september regelmatige vrachtdiensten aan vanuit Zaventem naar Afrika en daarna ook Zuid-Amerika. Initiatiefnemers zijn, naast Kuijpers, Niek Van de Weiden (ex-Martinair) en Arno Broes (ex-SN).
De drie krijgen nu de steun van zowel publieke als privé-investeerders. PMV participeert voor 5 miljoen euro in het project. Een overheidsinbreng die volgens de publieke vennootschap past in het publiek-private project 'Flanders Airport Region (FAR)', dat Zaventem wil promoten als logistieke toegangspoort. FAR is een onderdeel van het Strategisch Actieplan (Start) dat de Vlaamse overheid lanceerde, onder meer om het verlies aan activiteiten door het vertrek van DHL te compenseren.
Naast de PMV brengen Petercam, QAT II Investments en QAT Arkiv samen nog eens 15 miljoen euro in. Van die twee fondsen uit de PMV/Arkimedes-sfeer heeft QAT Arkiv ook een belang van 1 miljoen dollar of 25 procent genomen in een Ierse leasemaatschappij die werd opgericht door Petercam. Die maatschappij gaat drie Boeings B747-200 verhuren aan Cargo B Airlines.
Volgens Dirk Vrebos, directeur operaties van de nieuwe maatschappij, gaat in september een eerste lijndienst van start tussen Brussel en het Zuid-Afrikaanse Johannesburg. Enkele weken later beginnen met een tweede toestel de operaties naar Zuid-Amerika. Tegen april denkt Vrebos minstens 120 mensen, vooral piloten, tewerk te stellen. Intussen lijkt het doek te vallen voor BEAP Cargo.
Bron de Tijd