Mots-clés : Plan de dispersion, Gouvernement fédéral belge
820 plaintes de Maurice Seewald de Bruxelles Air Libre.
Beste mijnheer Leterme,
Mijnheer Schouppe,
Beste mensen,
Eigenaardig genoeg - en in tegenstelling tot wat hieronder beweerd wordt - werd ook het centrum van het Brussels gewest dit week-end en op paasmaandag op bepaalde momenten intensief door zware toestellen overvlogen.
De Noordrand zou dus volledige rust krijgen in het week-end en oost-Brusselse gemeenten als Schaarbeek-Evere-Haren-Diegem-Woluwes-en centrum-Brussel en de oostrand zouden zoals heel de week intensief overvlogen worden ?
Zie hieronder wat er in Evere van maandag 17 tot vrijdag 21 maart gemeten werd : spijtig genoeg zijn de gegevens van afgelopen week-end nog niet beschikbaar. U kan ook duidelijk zien dat het openbaar vervoer in Brussel met de tram slechts de helft voorstelt van het aantal vliegtuigpassages.
Wordt het geen tijd om de mensen die dit hels kabaal in de loop der jaren opgelegd kregen schadeloos te stellen zodat ze zich elders op een leefbare plaats kunnen vestigen ?
Beste ombudsman,
Wil u zo vriendelijk zijn deze 820 vliegtuigpassages als 820 klachten te registreren en mij bevestiging hiervan te sturen ?
Ik merk op dat de lichtere toestellen met een geluidsimpact aan de grond < 65 dB in deze geluidsmetingen in Evere niet opgenomen worden, net zoals de toestellen die verderop van de geluidsmeter passeren.
A titre de comparaison, veuillez remarquer les passages de tram et ceux d'avions à la place de la Paix à Evere :
TRAM : 06.12 - 06.28 - 06.33 - 06.52 - 06.57 - 07.05 -07.12 - 07.15 - 07.22 - 07.26 - 07.35 - 07.40 - 07.44 - 07.49 - 07.55 uur
VLIEGTUIG : 6:17 - 6:19 - 6:21 - 6:30 - 6:36 - 6:39 - 6:42 - 6:44 - 6:45 - 6:46 - 6:48 - 6:50 - 6:53 - 6:56 - 7:03 - 7:04 - 7:08 - 7:13 - 7:14 - 7:16 - 7:20 - 7:23 - 7:28 - 7:32 - 7:34 - 7:41 - 7:43 - 7:44 - 7:46 - 7:48 uur
Différences : le tram ennuie beaucoup moins car le bruit est local, reste sur un tracé bien fixe, ne pollue pas, et sert à aller en ville.
Malgré le nombre deux fois plus élevé de passages d'avions au-dessus de cette ville qui ennuyent plus de 300.000 personnes avec bruit, pollution, et risque de crash, il n'y a pas moyen de le prendre pour aller en ville.
Met vriendelijke groet,
Maurice Seewald
inwoner van het Brussels gewest