S'identifier - S'inscrire - Contact

Avertissement

L'asbl EPURES continue son parcours comme association environnementale.
Vous pouvez la retrouver sur son site et sur sa page Facebook.
Nous laissons ce site ouvert comme archives particulièrement sur le dossier des nuisances aériennes.

Nuisances aériennes
Porter plainte

Quelques liens importants

BAC: trafic en temps réel (fiabilité des trajectoires 2 km)
Bac: trafic (fiabilité inconnue, trajectoire courte)
BAC: pistes en service
BAC: travaux en cours
BAC: déposer plainte 


ROUTE: HULDENBERG (50% du trafic utilise la balise d'Huldenberg) (en néerlandais)

Cinquante pour cent des décollages de Zaventem passent au-dessus du Brabant wallon...

Par Cherche l'info • Avions: actualité, bruit et pollution • Jeudi 03/02/2005 • 0 commentaires • Version imprimable

Mots-clés : , ,

A lire sur le site de Hart voor Huldenberg

Gemiddeld aantal vertrekken (procentueel) over , per SID, per baan en tov totaal aantal vertrekken
Periode 15 april tot 15 juli 2004 (‘spreidingsplan’), basis cijfers rapport prof. Thoen*

*Niet opgenomen: Landingen via 02 die over draaien, wachtlus over , andere ?!

SID

25R

25L

20

07R

07L

02

Totaal % van alle vertrekken

LNO

1C, 1D, 2Z

1,75

1Q

0,00

3L

0,42

1H

0,31

1H

0,03

2F

0,04

LNO

2,55

SPI

1C, 1D, 3Z

5,37

1Q

0,01

2L

0,34

2H

0,74

2H

0,02

2F

0,03

SPI

6,51

PITES

1C, 1D, 2Z

0,27

/

1L, 2N

0,14

1H

0,14

/

1F

0,02

PITES

0,57

ROUSY

1C, 1D, 2Z

7,82

1C, 1D

0,03

1L, 2N

0,80

1H

1,48

1H

0,02

1F

0,12

ROUSY

10,27

SOPOK

2C, 2D, 3Z

22,53

2C, 2D, 3Z

0,06

1L

2,29

1H

3,40

1H

0,26

2F

0,17

SOPOK

28,71

CIV

/

/

5L/6L

1,09

2J

2,58

2J

0,01

/

CIV

3,68

TOTAAL PERCENTAGE VERTREKKEN

37,74 %

0,10 %

5,08 %

8,65 %

0,34 %

0,38 %

52,29 %

         De ‘unieke’ route Sopok/Pites/Rousy                                      39,55% van alle vertrekken !

         Spi/Lno die ook noorden gemeente raken           9,06% van alle vertrekken !

         Civ’s die eerst over komen                                     3,68% van alle vertrekken !

SAMEN: 52,29% van alle vertrekkende toestellen, op 15 tot 20 km van de luchthaven geconcentreerd op een strook van nauwelijks 1,2 km (zie tracks = realiteit, niet SIDs = theorie), daar waar op 15 km een cirkelomtrek rond de luchthaven beschikbaar is van liefst 97 km !

En dan rekenen we de wachtlus, de landingen op 02 die nu ook over scheren en eventuele andere manoeuvres nog niet mee.

Ter vergelijking (en gebaseerd op hetzelfde cijfermateriaal van professor Thoen’s rapport)

Den         15,65 % van alle vertrekken

Hel          10,02% van alle vertrekken

Kok            0,5% van alle vertrekken

Nik          12,66% van alle vertrekken

Ont           0,03% van alle vertrekken

Civ          15,65% van alle vertrekken

Conclusie

Geen enkele andere route kent zo’n zware bezetting als Sopok/Rousy/Pites. Bovendien valt die route samen met Spi en Lno in het noordelijk gedeelte van . Daarbovenop komen nog bepaalde Civ-vluchten, tot uiteindelijk meer dan de helft van alle vertrekken geconcentreerd over één dorp op 15 km van de luchthaven worden gejaagd.

Bovendien ziet men op de radartracks duidelijk dat de routes in het noorden elkaar inderdaad ontlopen, ook onder invloed van de gebruikte baan voor opstijging. Dit is niet het geval in het zuiden, waar men het tegenovergestelde principe huldigt: namelijk alle vluchten terug samenbrengen op één smalle (en dus overal hoorbare) strook.