Mots-clés : documentation, plan de dispersion, Zaventem
A lire sur le site de Hart voor Huldenberg
Gemiddeld aantal vertrekken (procentueel) over Huldenberg, per SID, per baan en tov totaal aantal vertrekken
Periode 15 april tot 15 juli 2004 (‘spreidingsplan’), basis cijfers rapport prof. Thoen*
*Niet opgenomen: Landingen via 02 die over Huldenberg draaien, wachtlus over Huldenberg, andere ?!
SID | 25R | 25L | 20 | 07R | 07L | 02 | Totaal % van alle vertrekken |
LNO | 1C, 1D, 2Z 1,75 | 1Q 0,00 | 3L 0,42 | 1H 0,31 | 1H 0,03 | 2F 0,04 | LNO 2,55 |
SPI | 1C, 1D, 3Z 5,37 | 1Q 0,01 | 2L 0,34 | 2H 0,74 | 2H 0,02 | 2F 0,03 | SPI 6,51 |
PITES | 1C, 1D, 2Z 0,27 | / | 1L, 2N 0,14 | 1H 0,14 | / | 1F 0,02 | PITES 0,57 |
ROUSY | 1C, 1D, 2Z 7,82 | 1C, 1D 0,03 | 1L, 2N 0,80 | 1H 1,48 | 1H 0,02 | 1F 0,12 | ROUSY 10,27 |
SOPOK | 2C, 2D, 3Z 22,53 | 2C, 2D, 3Z 0,06 | 1L 2,29 | 1H 3,40 | 1H 0,26 | 2F 0,17 | SOPOK 28,71 |
CIV | / | / | 5L/6L 1,09 | 2J 2,58 | 2J 0,01 | / | CIV 3,68 |
TOTAAL PERCENTAGE VERTREKKEN | 37,74 % | 0,10 % | 5,08 % | 8,65 % | 0,34 % | 0,38 % | 52,29 % |
− De ‘unieke’ route Sopok/Pites/Rousy 39,55% van alle vertrekken !
− Spi/Lno die ook noorden gemeente Huldenberg raken 9,06% van alle vertrekken !
− Civ’s die eerst over Huldenberg komen 3,68% van alle vertrekken !
SAMEN: 52,29% van alle vertrekkende toestellen, op 15 tot 20 km van de luchthaven geconcentreerd op een strook van nauwelijks 1,2 km (zie tracks = realiteit, niet SIDs = theorie), daar waar op 15 km een cirkelomtrek rond de luchthaven beschikbaar is van liefst 97 km !
En dan rekenen we de wachtlus, de landingen op 02 die nu ook over Huldenberg scheren en eventuele andere manoeuvres nog niet mee.
Ter vergelijking (en gebaseerd op hetzelfde cijfermateriaal van professor Thoen’s rapport)
Den 15,65 % van alle vertrekken
Hel 10,02% van alle vertrekken
Kok 0,5% van alle vertrekken
Nik 12,66% van alle vertrekken
Ont 0,03% van alle vertrekken
Civ 15,65% van alle vertrekken
Conclusie
Geen enkele andere route kent zo’n zware bezetting als Sopok/Rousy/Pites. Bovendien valt die route samen met Spi en Lno in het noordelijk gedeelte van Huldenberg. Daarbovenop komen nog bepaalde Civ-vluchten, tot uiteindelijk meer dan de helft van alle vertrekken geconcentreerd over één dorp op 15 km van de luchthaven worden gejaagd.
Bovendien ziet men op de radartracks duidelijk dat de routes in het noorden elkaar inderdaad ontlopen, ook onder invloed van de gebruikte baan voor opstijging. Dit is niet het geval in het zuiden, waar men het tegenovergestelde principe huldigt: namelijk alle vluchten terug samenbrengen op één smalle (en dus overal hoorbare) strook.