A lire sur tijd.be
(tijd) - Vice-premier Laurette Onkelinx (PS) koestert weinig hoop dat het koerierbedrijf DHL in Zaventem kan uitbreiden. 'Als men een oplossing heeft, mag men ze aanbieden. Vlaanderen en Brussel moeten er samen uit geraken. Maar ik zie geen oplossing', zegt ze in De Tijd. De federale minister verwijst naar nieuwe cijfers over de sociale en gezondheidskosten die gepaard gaan met een uitbreiding van de nachtvluchten. 'Ik denk dat we naar alternatieven moeten zoeken.'
Foto: belga
Het koerierbedrijf DHL wil deze maand een antwoord krijgen op de vraag of het zijn activiteiten in Zaventem mag uitbreiden. DHL wil het jaarlijkse aantal nachtvluchten optrekken van 25.000 naar 34.000 of meer.
De federale, Vlaamse en Brusselse regering zijn allemaal betrokken bij deze beslissing. De federale regering is via het overheidsbedrijf BIAC bevoegd voor de exploitatie van de luchthaven, Vlaanderen is bevoegd voor de milieuvergunning en de geluidsnormen boven het Vlaamse grondgebied. De Brusselse regering controleert de geluidshinder boven de hoofdstad.
Het dossier over DHL belandt zo goed als zeker een van de komende dagen opnieuw op de onderhandelingstafel van de federale regering. De federale vice-premier, Laurette Onkelinx (PS), laat in een gesprek met de redactie in haar kaarten kijken. De socialistische vice-premier gelooft niet dat de uitbreiding van DHL in Zaventem nog haalbaar is.
Ze verwijst naar een recente studie van de Universiteit Gent. De universiteit onderzocht de impact van de uitbreiding in Zaventem op de leefbaarheid van de omwonenden. De slaapverstoring die gepaard gaat met het optrekken van de nachtvluchten tot 35.000 per jaar, levert een gezondheidsfactuur van 400 miljoen euro op. Dat is 250 miljoen euro meer dan vandaag. Daar staat tegenover dat er tegen 2023 16.724 banen zouden bijkomen.
18:46 - 03/09/2004
Copyright © Tijdnet
AvertissementL'asbl EPURES continue son parcours comme association environnementale.
Vous pouvez la retrouver sur son site et sur sa page Facebook. Nous laissons ce site ouvert comme archives particulièrement sur le dossier des nuisances aériennes.
Quelques liens importants
Notre actualité de l'aviationRecherche d'articles |
Onkelinx gelooft niet in uitbreiding DHLLa ministre ne croit pas à l'extension de DHLCommentaires |
Je pense que notre société et cela inclut la politique doit mûrir afin d'apprécier que le transport aérien, tout comme les autres formes de tranport moderne, sont des éléments de luxe, mais aussi des facteurs de nuisance (sonore, pollution de l'air...). Nous devons apprendre à mieux intégrer ces éléments dans la vie quotidienne des populations. Cela veut dire un planning, une conception de départ et une implémentation qui ne satisfassent pas simplement à des considérations d'ordre financier et politique, mais aussi evironnemental. Un projet devrait d'office dans son étude de faisabilité inclure une estimation non seulement des aspects de santé, mais aussi de sécurité et d'environnement. Nous avons les moyens d'entreprendre de tels audits plus sophistiqués, et nous avons l'obligation d'avancer dans cette direction ensemble. Révolus sont les temps où nous pouvions feindre l'ignorance en matière d'environnement et nuisances sonores. Ces jours-ci, les informations en la matière existent et nous ne pouvons plus continuer à primitivement jouer la carte des simples intérêts financiers en ignorant que pour chaque euro gagné, pour chaque emploi promis par telle ou telle grande société, les coûts à rendre aux niveaux médical, environnemental et sécurité (plus difficiles à estimer, mais pas pour autant moins importans), sont souvent supérieurs.