S'identifier - S'inscrire - Contact

Avertissement

L'asbl EPURES continue son parcours comme association environnementale.
Vous pouvez la retrouver sur son site et sur sa page Facebook.
Nous laissons ce site ouvert comme archives particulièrement sur le dossier des nuisances aériennes.

Nuisances aériennes
Porter plainte

Quelques liens importants

BAC: trafic en temps réel (fiabilité des trajectoires 2 km)
Bac: trafic (fiabilité inconnue, trajectoire courte)
BAC: pistes en service
BAC: travaux en cours
BAC: déposer plainte 


Bruxelles-National: Vilvorde prend position.

Par Cherche l'info • Avions: actualité, bruit et pollution • Dimanche 02/10/2005 • 1 commentaire • Version imprimable

Dans un article paru dans Het Laatste Nieuws, la commune de Vilvorde abordait la question du développement de l'aéroport.

En résumé: Vilvorde plaide pour: 1.la conservation de l'interdiction des firmes de courrier-express: aucun remplacement par d'autres firmes lors d'un départ... 2.l'interdiction des vols charters entre 23 h et 7 h... 3.le contrôle et la "condamnation" des sociétés aériennes ne respectant pas les normes de bruit... 4.une dispersion des vols, une gestion fédérale des normes de bruit et l'amélioration technique de toutes les pistes (pour l'utilisation de la 25L)

Vilvoorde: "Vestigingsstop voor koeriersbedrijven behouden" (HLN) Saturday, 01 October 2005 In haar advies voor de uitwerking van het Vlaams strategisch actieplan voor de reconversie en tewerkstelling van de luchthaven van Zaventem pleit Vilvoorde voor het behoud van het actuele vestigingsverbod voor koeriersbedrijven. "Wanneer deze vertrekken mogen ze niet worden vervangen door nieuwe", aldus Vilvoorde. DHL brengt zoals bekend in 2008 een groot deel van haar vluchten over naar Leipzig.

Nachtvluchten Een andere maatregel om het aantal nachtvluchten op vrij korte termijn drastisch te verminderen is een verbod op chartervluchten tussen 23.00 uur en 07.00 uur. Tijdens de nachturen moeten bovendien de meest lawaaierige vliegtuigen worden geweerd. Vilvoorde wil ook dat er opgetreden wordt tegen luchtvaartbedrijven die de vliegprocedures niet respecteren en daardoor piekgeluiden veroorzaken.

Vilvoorde wijst er voorts ook op dat zonder een billijke spreiding van de vluchten geen duurzame oplossing mogelijk is voor de geluidsoverlast rond de luchthaven van Zaventem. Dit veronderstelt gelijkwaardige geluidsnormen in alle gewesten - deze materie moest desnoods opnieuw federaal worden -, maar veronderstelt ook een gelijkwaardige technische uitrusting voor alle banen en meer bepaald voor de 25L.

HST Inzake de mobiliteit stelt Vilvoorde dat de HST niet rechtstreeks de luchthaven moet aandoen omdat zulks een veel te grote vertraging zal veroorzaken. Als alternatief pleit het stadsbestuur voor een optimale verbinding tussen de luchthaven en het HST-station van Schaarbeek via een "people mover". De stad is ook voorstander van afritten voor de luchthaven gecombineerd met parkings langs de E19 en langs de E40.


Commentaires

Lien croisé par Identité non publiée. le Mercredi 05/10/2005 à 23:40

STOP AU SURVOL DE LA HULPE ET DU BRABANT WALLON (LES DERNIERES INFOS) : "L'ARTICLE COMPLET EN NEERLANDAIS: http://tropdebruit.joueb.com/news/1086.shtmlCOMMENTAIRE (AVEC "