Bruxelles Air Libre, dans un communiqué de presse en néerlandais, s'insurge contre les propos de Louis Tobback, bourgmestre de Louvain, qui veut conserver le ciel de sa ville libre de tout avion.
Nous ne pouvons que nous associer à cette démarche et confirmer qu'aucun avion ne survole Louvain, si ce n'est à ses frontières.
Depuis longtemps, nous avions constaté que la région de Louvain était épargnée. (consultez notre carte en cliquant ici)
Saviez-vous que pour les décollages en 07, donc de l'ouest vers l'est, en direction de Louvain, les avions virent vers le sud avant de survoler l'entité de Louvain. Ils se dirigent alors vers la balise d'Huldenberg (limite de Wavre et de Grez-Doiceau) pour effectuer à nouveau, un virage vers l'est. Tout cela, pour éviter Louvain.
Cela a pour conséquence:
1.d'augmenter les survols au-dessus du Brabant wallon et de la commune d'Huldenberg, déjà victimes des décollages en 020 et en 25;
2.de diminuer l'altitude de survol de ces mêmes zones à cause des virages.
3.d'augmenter la gêne des communes flamandes en amont de Louvain, toujours à cause des virages.
Tout cela est-il bien normal? Si Bruxelles peut être survolée, pourquoi pas Louvain?
Apparemment, nous ne sommes pas égaux devant la dispersion.
L'équipe de Trop de Bruit.
Persbericht van Bruxelles Air Libre
Dossier : Hinder en risico’s van vliegverkeer uit Zaventem Burgemeester Louis Tobback verheft zijn nimby-stem en waarschuwt voor spreiding over Leuven-stad. Bruxelles Air Libre Brussel veroordeelt zijn populistische houding en wijst op de zoveelste politieke manipulatie en desinformatie in dit dossier.
Vandaag kon men in de pers (Laatste Nieuws) lezen "Tobback verzet zich tegen oneerlijke spreiding nachtvluchten".Volgens de burgemeester moet Brussel ook zijn deel van de ellende dragen. De vereniging Bruxelles Air Libre Brussel veroordeelt deze leugenachtige houding van de burgervader. In Leuven heeft de burgemeester er altijd voor gezorgd dat zijn stad volledig vliegvrij bleef, ondanks alle spreidingsplannen. Het Brussels Gewest kreeg in 2003 een nachtelijke route opgelegd dwars door het centrum van de agglomeratie van oost naar west. Boven Leuven-stad valt geen vliegtuig te bekennen, niet overdag, en zeker niet ’s nachts. Dit alles ondanks het feit dat Leuven-centrum en Brussel-centrum slechts op resp. 12 en 10 km van de startbanen gesitueerd zijn.
Burgemeester Tobback deinst er niet voor terug de meest populisitsche argumenten te gebruiken om de Brusselaars de mond te snoeren en "zijn" Leuven vliegvrij te houden. Hij verbindt de naam Brussel-Nationaal met het overvliegen van Brussel. Als de luchthaven van Zaventem "Brussel-Nationaal" heet, dan is het omdat onze nationale regering (met regeringsleden die meestal niet in Brussel woonden) indertijd zelf die naam gegeven heeft, en niet de bevolking van Brussel.
De vereniging Air Libre veroordeelt ten stelligste zijn beschuldiging inzake het feit dat de Brusselaars de plattelandsbewoners voor "boerekes" uitmaken. Deze benaming is een uitspraak van de heer Tobback zelf en valt onder zijn volledige verantwoordelijkheid. Het getuigt van uiterste manipulatie en wijst misschien op het misprijzen van de burgemeester zelf ten aanzien van de plattelandsbewoners rond Leuven.
De "aanvaardbare regeling" die burgemeester Louis Tobback voor ogen heeft is er vooral een die Leuven vliegvrij houdt en Brussel een maximale overlast bezorgt. Op dit ogenblik slikt het Brussels Gewest (vooral het noord-oostelijke deel van de agglomeratie) 89 % van alle vertekkende vluchten, een nachtelijke route dwars door het centrum, en een intensief deel van de landende vluchten over de oostkant van de agglomeratie. Leuven-stad ofte de Leuvense agglomeratie is daarentegen quasi vliegvrij. Volgens de laatste versie van het Spreidingsplan-Anciaux is de richtlijn zelfs dat het vliegen over dorpskernen gemeden moeten worden.
Bruxelles Air Libre Brussel herinnert eraan dat zij een Tien-puntenplan voorgelegd heeft aan de Federale regering waarbij net zoals de landingsroutes ook de opstijgroutes woningvrij gemaakt moeten worden om zodoende de rechten van alle omwonenden te herstellen. Dit zal de enige manier zijn om de luchthaven van Zaventem, haar bedrijven, haar werknemers, en haar omwonenden een zekere en veilige toekomst te waarborgen.
politique
trop de bruit en brabant wallon
comité
AvertissementL'asbl EPURES continue son parcours comme association environnementale.
Vous pouvez la retrouver sur son site et sur sa page Facebook. Nous laissons ce site ouvert comme archives particulièrement sur le dossier des nuisances aériennes.
Quelques liens importants
Notre actualité de l'aviationRecherche d'articles |
Bruxelles-National: Tobback et Zaventem, populisme et démagogiePourquoi Bruxelles et pas Louvain?Commentaires
Urgent !
par boulanger
le Mercredi 26/10/2005 à 12:15
Voir commentaire : http://tropdebruit.joueb.com/news/1134.shtml
Re: Graag niet teveel onderling geruzie.
par ChercheInfo
le Jeudi 27/10/2005 à 16:17
Antwoord via mail van BAL. |
Beste,
Ik ben jullie acties en standpunten zeer genegen, ook al woon ik helemaal niet in Waals-Brabant. Ook niet in Leuven overigens. Maar nu gaan jullie toch even over de schreef. Jullie vragen een terugkeer naar het historisch gegroeide baan- en routegebruik. Akkoord. Daar heeft Dhr. Tobback ook helemaal geen moeite mee. De bocht voor vliegtuigen naar het Zuiden voor Leuven is historisch ook altijd al het geval geweest - zelfs al voor Tobback burgemeester was. Dus: waarom maken jullie dan ruzie ? Ik ken een lachende derde: de actiegroep Noordrand (zone 1) en Minister Anciaux - auteur van het spreidingsplan. Zij sturen hun geluidsoverlast naar Zuid en Oost en dan gaan die regio's onderling een beetje de last op elkaar proberen af te schuiven. Laat u dus niet afleiden en verlagen tot zulke achterhoegevechten: jullie zijn zelf slachtoffer van gewijzigd baan- en routegebruik door vliegtuigen. Dan moet je doel zijn die wijziging ongedaan te maken, niet om iemand anders ook slachtoffer te willen maken. Houd het dus bij het eerste doel: terugkeer naar het historisch gegroeide baangebruik ! Dat is goed voor jullie en dat is goed voor Leuven ! Werk aub zoveel mogelijk samen, ook met Nederlandstaligen. Alle zones 2, 3, 4, 5 en 6 zijn slachtoffer van het afschuiven door zone 1. Laat ons dan ook samenwerken in plaats van onderling te ruziën.
Rik Huys