S'identifier - S'inscrire - Contact

Avertissement

L'asbl EPURES continue son parcours comme association environnementale.
Vous pouvez la retrouver sur son site et sur sa page Facebook.
Nous laissons ce site ouvert comme archives particulièrement sur le dossier des nuisances aériennes.

Nuisances aériennes
Porter plainte

Quelques liens importants

BAC: trafic en temps réel (fiabilité des trajectoires 2 km)
Bac: trafic (fiabilité inconnue, trajectoire courte)
BAC: pistes en service
BAC: travaux en cours
BAC: déposer plainte 


Bruxelles-National: Notre environnement jeter au BAC

Par Cherche l'info • Avions: actualité, bruit et pollution • Lundi 20/11/2006 • 0 commentaires • Version imprimable

BAC(BIAC) peut exproprier pour étendre Brugargo. Un article publié dans le Standaard.

Luchthaven mag onteigenen voor groei Brucargo-West (Standaard)

Op termijn komen er nieuwe vrachtactiviteiten op terreinen tussen Brucargo en de Ring. De exploitant van de luchthaven, Brussels Airport Company (BAC, voorheen BIAC), mag onteigenen in een zone tussen de vrachtluchthaven Brucargo en de Ring in Diegem. BAC, een privé onderneming, mag dat doen vanuit openbaar nut. Een kb dat in oktober verscheen, zet daarvoor het licht op groen. Dit besluit is een vervolg op een kb dat in de jaren '70 de toenmalige Regie der Luchtwegen al toestond te onteigenen, wat niet volledig gebeurde. De meeste percelen zijn al in handen van BAC, voor enkele bleek er geen minnelijke regeling mogelijk en mag er nu dus onteigend worden. Er staan geen woningen op de gronden in kwestie. BAC wil zijn luchthavenringweg naar de rand van het nieuwe terrein verleggen. Daarvoor moet er nog onderhandeld worden met de gemeente en met Incovo over een verplaatsing van het containerpark, dat voor die plannen in de weg ligt. Er wordt gedacht aan een grondruil. De Watertorenlaan, de Campinestraat en een deel van de Timmermanslaan werden al in 2000 opgeslokt door Brucargo. De ontwikkeling van wat dan Brucargo-West heet, is een van de projecten die passen in het groeiscenario voor Zaventem zoals de Vlaamse regering die voor ogen heeft (DS 8 november) . De ontplooiing op die plaats stelt BAC in staat vrachtactiviteiten die vandaag nabij de passagiersterminal plaatsvinden - van met name DHL - te verhuizen naar een beter geschikte plek. Na het vertrek van DHL in 2008 wil BAC extra inspanningen leveren om zijn vrachtfunctie op peil houden. Concrete investeringsplannen voor de verworven gronden zijn er nog niet, laat BAC weten.