S'identifier - S'inscrire - Contact

Avertissement

L'asbl EPURES continue son parcours comme association environnementale.
Vous pouvez la retrouver sur son site et sur sa page Facebook.
Nous laissons ce site ouvert comme archives particulièrement sur le dossier des nuisances aériennes.

Nuisances aériennes
Porter plainte

Quelques liens importants

BAC: trafic en temps réel (fiabilité des trajectoires 2 km)
Bac: trafic (fiabilité inconnue, trajectoire courte)
BAC: pistes en service
BAC: travaux en cours
BAC: déposer plainte 


Bruxelles-National: les échevins de Steenokkerzeel veulent un retour à la situation de 1999.

Par Cherche l'info • Avions: actualité, bruit et pollution • Mardi 10/01/2006 • 0 commentaires • Version imprimable

Un article en néerlandais publié par le Standaard.

INTERVIEW. Terugkeer naar historisch baangebruik van voor 1999 (De Standaard) Tuesday, 10 January 2006 Schepen Steenokkerzeel over dossier Zaventem

Schepen van Milieu Alex Trostmann (LVB) wil in het dossier over de luchthaven van Zaventem terug naar het historische baangebruik van voor 1999.

DE schepen aanvaardt niet dat minister van Mobiliteit Renaat Landuyt (SP.A) een wet wil laten stemmen die het omwonenden en gemeentebesturen onmogelijk maakt bezwaar aan te tekenen tegen het huidige baangebruik op Zaventem. ,,Het spreidingsplan van voormalig minister van Mobiliteit Bert Anciaux (Spirit), uit 2004, bezorgde de gemeente Steenokkerzeel en heel de regio Oost- Brabant zowel 's nachts als overdag extra overlast'', zegt de schepen, die ook werknemer is bij SABCA. Trostman vestigde eerder al de aandacht op het grondlawaai op de luchthaven, maar dat werd nooit in rekening gebracht. ,,Geen wonder dat twee jaar later, na zoveel protest van gemeenten en actiecomités, een oplossing verder weg is dan ooit en het dossier begin december vorig jaar in de koelkast werd gestopt. Het dossier zit in het slop omdat de overheid blijft uitgaan van het foute principe van billijke spreiding.''

De schepen begrijpt niet waarom er niet wordt teruggegrepen naar de toestand van voor 1999, het historische baangebruik. ,,Die regeling was vijftig jaar lang nooit aanleiding tot protest. Voor de herinvoering ervan is zeker een voldoende groot draagvlak. Het gaat om een baangebruik in functie van de heersende winden en in functie van de veiligheid.''

Trostman vraagt zich af of men de temperatuur, de luchtdruk en de windrichting, die de vlucht van een vliegtuig beïnvloeden, zomaar naast zich neer kan leggen en zo de veiligheid in het gedrang brengen. Ook is hij van oordeel dat alle aanpassingen van start- en landingsbanen en de aanleg van een extra taxibaan langs de 25 L een bedreiging zijn voor de historische kern van Humelgem.

Na herhaaldelijk aandringen kreeg hij eind december van minister Landuyt antwoord op zijn vraag over de mogelijke verlenging van baan 25 L. ,,Er is nog geen beslissing genomen, zegt de minister. De dreiging blijft dus bestaan.''

Voorts meent de schepen dat de tewerkstelling op de luchthaven alleen maar baat heeft bij de terugkeer naar het historische baangebruik. ,,Onze minister van Mobiliteit, Renaat Landuyt, heeft het nog altijd niet begrepen. Hij probeert het dossier juridisch veilig te stellen door een wet te laten stemmen die het omwonenden en gemeentebesturen onmogelijk maakt nog enig bezwaar aan te tekenen tegen het huidige baangebruik. Het gaat hier niet om een juridische dreiging, wel over aanvaarden en laten functioneren van de luchthaven met respect voor omwonenden en werknemers'', vindt Trostman. ,,Terug naar het baangebruik van voor 1999 is de enige degelijke oplossing. Een oplossing waarmee ook de gemeenten Zaventem, Kraainem, Wezembeek-Oppem, Kortenberg, Tervuren, Huldenberg, Kampenhout, Bertem, Herent en Steenokkerzeel kunnen instemmen'', besluit Trostmann.

(rbz)