Un article en néerlandais publié par le Tijd
Landuyt en EU in de clinch over vliegtuiglawaai (Tijd)
Thursday, 05 January 2006
BRUSSEL (tijd) - De Europese Commissie daagt België voor het Europees Hof van Justitie omdat ons land de EU-regels voor de beperking van vliegtuiglawaai verkeerd heeft om-gezet in nationale wetgeving. De federale minister van Mobiliteit, Renaat Landuyt (sp.a), weigert de wetgeving te veranderen omdat 's nachts dan weer meer lawaaierige vliegtuigen mogen opstijgen en landen op de luchthaven van Zaventem.
Het conflict tussen de federale overheid en de Europese Commissie sleept al lang aan. Aan de basis ligt een EU-richtlijn uit 2002 over vliegtuiglawaai. Die zegt welke procedures nationale overheden moeten toepassen om luchthavens exploitatiebeperkingen te kunnen opleggen wegens geluidsoverlast.
In 2003 waarschuwde de Europese Commissie al dat die richtlijn onvoldoende is omgezet in Belgische wetgeving. De Commissie viseert het Belgische koninklijk besluit (KB) uit 2002 dat nachtvluchten met vliegtuigen met een hushkit verbiedt. Een hushkit is een geluidsdempingsinstallatie die ervoor zorgt dat oude, lawaaierige vliegtuigen toch nog aan de geluidsnormen voldoen. Maar met hushkits uitgeruste toestellen maken nog altijd meer lawaai dan moderne toestellen.
De federale regering kwam niet tegemoet aan de eerste opmerkingen van Europa. Eind vorig jaar besliste de Commissie België voor het Europees Hof van Justitie te dagen. 'Het Belgische KB is niet conform de inhoud van de richtlijn over vliegtuiglawaai', klonk het gisteren bij de Europese Commissie. De Belgische wetgeving zou de procedures en de definities die de richtlijn voorschrijft om exploitatiebeperkingen op te leggen aan het vliegverkeer, onvoldoende volgen.
Minister Landuyt wijst erop dat het bewuste KB door een van zijn voorgangers, Isabelle Durant (Ecolo), is opgesteld. Zij zou een verplichte overgangsperiode niet gerespecteerd hebben. Maar Landuyt is niet van plan snel aan de verzuchtingen van de EU-Commissie te voldoen. Hij wijst op de tegenstrijdigheid van de boodschappen van de Commissie.
'Enerzijds manen ze me aan een nieuw KB te schrijven en dus de oude vliegtuigen met hushkits weer toe te laten. Anderzijds krijg ik brieven van de Commissie waarin ze klaagt over het vliegtuiglawaai boven Zaventem', argumenteert Landuyt. Het is bekend dat heel wat EU-ambtenaren in de rijkere gemeenten rond Zaventem niet te spreken zijn over de nieuwe verdeling van de vluchten.
Begrip
Landuyt wil de EU-Commissie wijzen op haar tegenstrijdige verklaringen.
'Ik ben niet van plan om formalistische redenen opnieuw lawaaierige vliegtuigen toe te laten. Het is toch een goede zaak dat ook de EU-ambtenaren goed slapen? Dan kunnen ze goede richtlijnen schrijven', zegt hij.
Landuyt hoopt dat de Commissie begrip heeft voor de moeilijke zoektocht naar oplossingen om het vliegtuiglawaai rond Zaventem te verminderen. De onderhandelingen over een herziening van het spreidingsplan liggen sinds eind oktober stil.
politique
AvertissementL'asbl EPURES continue son parcours comme association environnementale.
Vous pouvez la retrouver sur son site et sur sa page Facebook. Nous laissons ce site ouvert comme archives particulièrement sur le dossier des nuisances aériennes.
Quelques liens importants
Notre actualité de l'aviationRecherche d'articles |
Par Cherche l'info
• Avions: actualité, bruit et pollution
• Mardi 10/01/2006
• 1 commentaire
•
Commentaires |
STOP AU SURVOL DE LA HULPE ET DU BRABANT WALLON (LES DERNIERES INFOS) : "européenne.Un article en néerlandais publié par le Tijd http://tropdebruit.joueb.com/news/1288.shtml"