S'identifier - S'inscrire - Contact

Avertissement

L'asbl EPURES continue son parcours comme association environnementale.
Vous pouvez la retrouver sur son site et sur sa page Facebook.
Nous laissons ce site ouvert comme archives particulièrement sur le dossier des nuisances aériennes.

Nuisances aériennes
Porter plainte

Quelques liens importants

BAC: trafic en temps réel (fiabilité des trajectoires 2 km)
Bac: trafic (fiabilité inconnue, trajectoire courte)
BAC: pistes en service
BAC: travaux en cours
BAC: déposer plainte 


Bruxelles-National: la plupart des survols nocturnes bruyants disparaîtront à l'horizon 2008?

Par Cherche l'info • Avions: actualité, bruit et pollution • Mardi 21/02/2006 • 0 commentaires • Version imprimable

Un article en néerlandais du Tijd.

Luidruchtige nachtvluchten op Zaventem worden vanaf 2008 zoals gepland verboden. Maar er zijn wel enkele uitzonderingen. Dat benadrukte de Vlaamse minister van Leefmilieu, Kris Peeters (CD&V), in het Vlaams Parlement. Volgens een studie in opdracht van de luchthavenuitbater BIAC is een volledig verbod op luidruchtige toestellen economische onhaalbaar voor de luchthaven. BIAC kreeg eind 2004 een nieuwe milieuvergunning voor de komende twintig jaar. Peeters handhaafde het maximumaantal nachtvluchten per jaar op 25.000. Hij nam zich destijds voor vanaf 2008 het aantal nachtvluchten en de maximale geluidshoeveelheid per jaar te verminderen en de lawaaierigste toestellen (van 8 tot 12 quotacount) 's nachts te verbieden.

Dat voorstel werd later overgenomen in een compromis tussen de federale, de Vlaamse en de Brusselse overheid voor de periode na 2008. Dat jaar verhuist het koerierbedrijf DHL het grootste deel van zijn activiteiten van Zaventem naar het Duitse Leipzig. Vanaf 2008 zouden in principe enkel vliegtuigen mogen opstijgen met een quotacount (QC) tot 8 tussen 23 en 6 uur, en met een QC tot 12 tussen 6 en 7 uur 's ochtends.

Bij de aflevering van de milieuvergunning gaf Peeters BIAC de opdracht een studie te laten uitvoeren over de vermindering van het nachtlawaai. Een volledige afbouw van de nachtvluchten met een QC groter dan 8 is economisch niet haalbaar, zegt de studie. Dat zou betekenen dat DHL geen nachtvluchten meer kan uitvoeren met een belangrijk deel van zijn beschikbare vloot.

Eloi Glorieux (Groen!) vond het in de commissie Leefmilieu donderdag 'eigenaardig' dat de drastische vermindering van luidruchtige toestellen 's nachts de economische leefbaarheid van de luchthaven in het gedrang brengt. 'Zeker als ik lees dat BIAC vorig jaar een winst boekte van 161,3 miljoen euro.' Glorieux vreest dat de studie de beloofde consensus tussen de verschillende regeringen doet wankelen.

Peeters benadrukte dat de geplande vermindering van de lawaaioverlast overeind blijft. Vanaf 2008 zouden wel nog 2.500 bewegingen kunnen plaatsvinden met toestellen luider dan 8 QC.