Mots-clés : Zaventem, Plan de dispersion, politique, région Bruxelloise, région flamande
C'est en tous les cas ce que rapporte Het Laatste Nieuws dans son édition de jeudi.
Verhofstadt zoekt compromis in dossier geluidshinder Zaventem
Premier Guy Verhofstadt werkt aan een compromis in het Zaventem-dossier. Op het overlegcomité tussen de federale en de gewestregeringen dat gisteren plaatsvond, liepen de onderhandelingen opnieuw vast. Zo noemt Vlaanderen enkele voorstellen van het Brussels gewest "onaanvaardbaar". "Premier Verhofstadt zal de komende weken werken aan een compromis", zo verklaarde Vlaams minister van Leefmilieu Kris Peeters donderdag in de commissie Leefmilieu van het Vlaams Parlement in antwoord op een interpellatie van partijgenoot Eric Van Rompuy.
Instituut voor de geluidshinder
De onderhandelingen over de geluidshinder van de vluchten op Brussels Airport verlopen al maanden op een laag pitje. Minister van Mobiliteit Renaat Landuyt stuurde blijkbaar op 22 december een ontwerp van samenwerkingsakkoord naar de gewesten. Dat voorstel lag woensdag op de tafel van het overlegcomité van de federale en de gewestregeringen. Het voorziet volgens Peeters minstens in de oprichting van een onafhankelijk instituut voor de geluidshinder.
Vlaanderen gekant tegen langere nachtperiode
"Maar op het overlegcomité zijn problemen gerezen", aldus Peeters. Zo diende het Brussels Hoofdstedelijk Gewest twee amendementen in die voor Vlaanderen niet door de beugel kunnen. Het gaat om het verlengen van de nachtperiode van 23 uur 's avonds tot 7 uur 's morgens (in plaats van 6 uur momenteel) en het behouden van de mogelijkheid van het Brussels gewest om boetes te innen. "Die bepalingen zijn voor de Vlaamse regering onaanvaardbaar", aldus Peeters. Zo zaten de gesprekken meteen weer muurvast. "Daarop heeft premier Verhofstadt beslist de zaak naar zich toe te trekken en hij heeft zich ge‘ngageerd een compromis uit te werken", stelde de CD&V-minister.
Op hoger niveau
Spirit-parlementslid Jos Bex vroeg zich in de commissievergadering nog af of Vlaanderen net als Brussel geen eigen geluidsnormen kan invoeren. "Juridisch hebben we die mogelijkheid, maar het is niet de intentie van de Vlaamse regering om die mogelijkheid te gebruiken. De vraag is: waar brengt ons dat? Het is zaak de problematiek op een hoger niveau te brengen. We moeten ervoor zorgen dat we de leefbaarheid van de luchthaven niet helemaal hypothekeren", antwoordde Peeters.