S'identifier - S'inscrire - Contact

Avertissement

L'asbl EPURES continue son parcours comme association environnementale.
Vous pouvez la retrouver sur son site et sur sa page Facebook.
Nous laissons ce site ouvert comme archives particulièrement sur le dossier des nuisances aériennes.

Nuisances aériennes
Porter plainte

Quelques liens importants

BAC: trafic en temps réel (fiabilité des trajectoires 2 km)
Bac: trafic (fiabilité inconnue, trajectoire courte)
BAC: pistes en service
BAC: travaux en cours
BAC: déposer plainte 


Vlaamse eensgezindheid over DHL

Par Cherche l'info • Avions: actualité, bruit et pollution • Jeudi 23/09/2004 • 1 commentaire • Version imprimable

Un article du Standaard. BRUSSEL - Een oplossing voor de uitbreiding van DHL kwam gisteravond een stapje dichter. Minister-president Yves Leterme (CD&V) legde een gezamenlijk tegenvoorstel van de Vlaamse regering voor aan de federale regering. Of Brussel akkoord gaat of niet, is nu de hamvraag.

NA het ongeval van premier Verhofstadt nam vice-premier Laurette Onkelinx (PS) het roer van de federale regering in crisissfeer over. Het ongeval bracht even ademruimte voor het overleg. Onkelinx zei dat ze zich niet zou laten opsluiten in welke deadline ook, meteen een heel andere tactiek dan de premier totnogtoe.

Ondertussen ging ze, samen met haar collega Johan Vande Lanotte (SP.A), zowel bij de Brusselse als de Vlaamse minister-president langs. Als symbool kan dat tellen: de federale regering gaat zelf op bezoek bij de regio's, in plaats van omgekeerd. Verhofstadt bleef, ondanks enkele gebroken ribben, de hele dag wel in telefonisch contact.

De plooien tussen CD&V/N-VA, VLD en SP.A-Spirit leken minstens op Vlaams niveau gladgestreken. Deze vooruitgang mondde tegen 's avonds uit in een voorstel tot bijsturing van het Verhofstadt-scenario, waarop de dag voordien de onderhandelingen afsprongen. Leterme tastte discreet af bij de Brusselse regering hoe ver hij kon gaan, maar witte rook kwam er (nog) niet.

Over de inhoud van het voorstel wou Leterme niets kwijt. Betrokkenen zeggen dat Vlaanderen voorstelt om lawaaierige vliegtuigen al sneller te vervangen. Brussel zou al sneller dan 2010 iets meer nachtvluchten op zich moeten nemen, maar dan wel met stillere vliegtuigen. Officieel heet het dat ,,het type vliegtuigen dat over de Kanaalroute vliegt beter moet worden omschreven''. Voorts moet de uitwaaiering over de Oostrand anders, om de lasten meer te spreiden.

Hamvraag is of Brussel en Vlaanderen elkaar kunnen vinden. Vier Brusselse ministers, Charles Picqué (PS), Guy Vanhengel (VLD), Evelyne Huytebroeck (Ecolo) en Benoît Cerexhe, hadden in de vooravond ook al Onkelinx en Vande Lanotte ontmoet om hun opmerkingen te geven. Het lijkt erop dat in de Brusselse regering een consensus groeit om toch wat meer en wat vroeger hinder te aanvaarden, in ruil voor correcties aan de spreiding. CDH en Ecolo blijven zich hard opstellen. Dit sluimerende conflict moet vandaag worden uitgepraat op de Brusselse ministerraad.

Laurette Onkelinx verklaarde gisteravond dat ze de wil voelde bij beide gewesten om tot een oplossing te komen, ,,maar de weg voor een oplossing is nog lang''. Het is afwachten of ze vrijdag op de (federale) ministerraad een doorbraak kan melden.

Yves Leterme zei dat de Vlaamse regering erg ver is gegaan. ,,Ons voorstel is niet te nemen of te laten, maar we zitten wel aan de limiet van wat de Vlaamse regering kan verdedigen.'' Toch maakt hij zich sterk dat het plan een goede basis is voor een oplossing die dertig jaar stand kan houden.


Commentaires

par sansvie le Jeudi 23/09/2004 à 08:45

niet altijd gemakkelijk België !