S'identifier - S'inscrire - Contact

Avertissement

L'asbl EPURES continue son parcours comme association environnementale.
Vous pouvez la retrouver sur son site et sur sa page Facebook.
Nous laissons ce site ouvert comme archives particulièrement sur le dossier des nuisances aériennes.

Nuisances aériennes
Porter plainte

Quelques liens importants

BAC: trafic en temps réel (fiabilité des trajectoires 2 km)
Bac: trafic (fiabilité inconnue, trajectoire courte)
BAC: pistes en service
BAC: travaux en cours
BAC: déposer plainte 


ROUTE: HULDENBERG (GECONCENTREERD 0VERVLOGEN: 50% VLUCHTEN, BOVEN BAKEN OP 15 KM VAN LUCHTHAVEN) RICHT EIGEN ACTIEGROEP OP: HART VOOR HULDENBERG

Pour les habitants de Grez-Doiceau, nos voisins d'Huldenberg ont lancé une association...HART VOOR HULDENBERG

Par Cherche l'info • Avions: actualité, bruit et pollution • Lundi 12/07/2004 • 0 commentaires • Version imprimable

Un article du Staandaard...
Un autre article sur le même sujet est à lire ici
Leur site est consultable ici

Le sujet abordé est très intéressant. Il aborde la problématique de la balise d' (Ottenburg) et la concentration des vols sur celle-ci.
Nous aborderons ce sujet dans un prochain article.


DE STANDAARD ONLINE dd 10.7.2004

Ook in het Vlaams-Brabantse , dat zich op een 15-tal km van de luchthaven situeert, wordt geklaagd over toenemende lawaaioverlast door vliegtuigen die opstijgen van de luchthaven van en vervolgens naar de baken HUL in de Huldenbergse deelgemeente Ottenburg vliegen. Het pas opgerichte actiecomité 'Hart voor ' eist maatregelen.
Metingen van AMINAL van midden 2003 toonden volgens het comité aan dat toen al liefst 50 procent van alle vertrekkende vliegtuigen over bepaalde Huldenbergse wijken vlogen.
De hinder is toegenomen sinds drie maanden terug het spreidingsplan-Anciaux werd ingevoerd en hierdoor door beduidend meer toestellen op dezelfde baken gevlogen wordt.
Het comité spreekt van een superconcentratie en eist een effectieve spreiding van vluchten en pleit er daarom voor de locaties van de bakens te herbekijken. Momenteel wordt het baken HUL gebruikt voor alle bestemmingen naar het zuiden, zuidoosten en oosten. HUL ligt echter veel dicht te dicht bij de luchthaven om tot enige spreiding te kunnen leiden. ,,Minimaal vijf gespreide bakens voor de vermelde richtingen op een afstand van 60 tot 80 km zijn noodzakelijk om hier enig soelaas te bieden'', aldus het comité.