S'identifier - S'inscrire - Contact

Avertissement

L'asbl EPURES continue son parcours comme association environnementale.
Vous pouvez la retrouver sur son site et sur sa page Facebook.
Nous laissons ce site ouvert comme archives particulièrement sur le dossier des nuisances aériennes.

Nuisances aériennes
Porter plainte

Quelques liens importants

BAC: trafic en temps réel (fiabilité des trajectoires 2 km)
Bac: trafic (fiabilité inconnue, trajectoire courte)
BAC: pistes en service
BAC: travaux en cours
BAC: déposer plainte 


Premier Verhofstadt heeft vier mogelijke oplossingen voor uitbreiding van DHL

Premier Verhofstadt heeft vier mogelijke oplossingen voor de overlast van een eventuele uitbreiding van DHL.

Par Cherche l'info • Avions: actualité, bruit et pollution • Dimanche 19/09/2004 • 0 commentaires • Version imprimable

A lire sur Het Laatste Nieuws De onderhandelingen over de uitbreiding van pakjesdienst DHL in Zaventem tussen de drie regeringen, worden nog een moeilijke klus. Aan Brusselse kant liggen naar verluidt drie scenario's erg moeilijk, terwijl aan Vlaamse kant de eventuele onteigening van 60 hectare en een wijziging van het gewestplan niet gemakkelijk te verteren is. Zoals bekend legde premier Verhofstadt zaterdagvoormiddag vier scenario's voor aan de onderhandelaars. Volgens het VRT-journaal omvat het eerste scenario een maximale uitbreiding tot 30.000 nachtvluchten, waarvan er 22.000 voor DHL zouden zijn. De rechtstreekse werkgelegenheid stijgt dan van 6.600 naar 8.000. Het tweede scenario maakt van Zaventem niet langer de Europese hoofdhub, maar een subhub voor de Benelux. De werkgelegenheid blijft dan tot 2008 behouden en daalt nadien met 1.800. DHL zou dan nog 13.000 nachtvluchten behouden. De overige twee scenario's gaan uit van de eerder uitgelekte grens van 28.000 nachtvluchten na 2007. In het derde scenario worden de extra vluchten verdeeld over Brussel (15 pct), de Noordrand (34 pct) en de Oostrand (51 pct). Het vierde scenario bevat een ingewikkeld plan over het gebruik van de verschillende banen. De concentratie van de nachtvluchten zou op de Noordrand vallen