Schiphol heeft vijf start- en landingsbanen: de Kaagbaan, de Zwanenburgbaan, Buitenveldertbaan, Aalsmeerbaan en Polderbaan. Om de lawaaihinder te beperken, kiest Schiphol niet zoals Zaventem voor een spreiding van de vluchten, maar gebruikt men het Geluidspreferentieel Baangebruiksysteem (GPBS). Daarbij kiest de verkeerstoren in eerste instantie altijd voor die baan waar in de nabijheid het minste mensen wonen. Vooral de Kaagbaan en zeker de Polderbaan met in de buurt enkel polderdorpjes worden op Schiphol voortdurend gebruikt. Ook tijdens nachtvluchten. Minpunt is dat de weinige inwoners van die polderdorpjes dan natuurlijk wel de volle laag krijgen.
Het Laatste Nieuws,
© 2005 Aurex n.v.
AvertissementL'asbl EPURES continue son parcours comme association environnementale.
Vous pouvez la retrouver sur son site et sur sa page Facebook. Nous laissons ce site ouvert comme archives particulièrement sur le dossier des nuisances aériennes.
Quelques liens importants
Notre actualité de l'aviationRecherche d'articles |
Hoe wordt lawaai van 5 banen verdeeld?Schiphol ne pratique pas la dispersion.Commentaires |
Web Blog Directory - WeBlog A Lot - Aggregating the PoweR of Blogs! : " tropdebruit : Hoe wordt lawaai van 5 banen verdeeld? (Jul 16 2005 13:13 GMT) - Schiphol heeft vijf start- en landingsbanen: de Kaagbaan, de Zwanenburgbaan, Buitenveldertbaan, Aalsmeerbaan en Polderbaan. Om de lawaaihinder te beperken, kiest Schiphol niet zoals Zaventem voor een spreiding van de vluchten, maar gebruikt men het Geluidspreferentieel Baangebr"