Les vols de nuit bruyants ne diminueraient pas après 2008 à cause des exceptions prévues par le permis environnemental. C'est ce que dit un article en néerlandais publié par le Tijd.
Merendeel luidruchtige nachtvluchten blijft
Ombudsman Zaventem wijst op ruime uitzonderingen op aangekondigd verbod
'Het merendeel van de luidruchtige nachtvluchten boven Zaventem verdwijnt na 2008 niet. Er is geen verbetering in zicht', zegt de Nederlandstalige ombudsman van de luchthaven, Raf De Baerdemaeker. Nochtans hadden de Vlaamse minister van Leefmilieu, Kris Peeters (CD&V), en de federale minister van Mobiliteit, Renaat Landuyt (sp.a), een verbod van luidruchtige vliegtuigen beloofd. Maar de uitzonderingen zijn zo ruim, dat de omwonenden nauwelijks minder hinder krijgen, vreest de ombudsman.
Bij de aflevering van een nieuwe milieuvergunning voor luchthavenuitbater BIAC eind 2004, kondigde Peeters aan vanaf 2008 het aantal nachtvluchten en de maximale geluidshoeveelheid per jaar te verminderen. De lawaaierigste toestellen (van 8 tot 12 quotacount) zouden 's nachts verboden worden.
Dat voorstel werd later overgenomen in een compromistekst over Zaventem van federaal mobiliteitsminister Landuyt met de Vlaamse en de Brusselse overheid voor de periode na 2008. Dat jaar verhuist het koerierbedrijf DHL zijn Europees verdeelcentrum van Zaventem naar het Duitse Leipzig. Vanaf 2008 zouden in principe enkel vliegtuigen mogen opstijgen met een quotacount (QC) tot 8 tussen 23 en 6 uur. Nu ligt de norm op 12 QC.
Vorige week zei Peeters in de commissie voor Leefmilieu van het Vlaams Parlement dat vanaf 2008 wel nog, als uitzondering, 2.500 bewegingen - waarvan 2.100 vertrekken - kunnen plaatsvinden met toestellen luider dan 8 QC.
Die uitzonderingen halen de beloofde vermindering van de geluidshinder compleet onderuit, stelt ombudsman De Baerdemaeker vast. Een steekproef van het aantal nachtvluchten in een week in september vorig jaar leert dat er toen 511 bewegingen waren, waarvan 330 aankomsten en 181 vertrekken. Het ging onder meer om 44 vertrekken met toestellen met een QC boven 8 (MD11 en Airbus A300). Grofweg raamt De Baerdemaeker het aantal vertrekken met die luidruchtigste toestellen op 2.290 per jaar. 'Als er na 2008 nog 2.100 vertrekken toegelaten worden met meer dan 8 QC, dan is er geen sprake van een verbetering van de situatie', zegt de ombudsman. 'En die boodschap is moeilijk uit te leggen aan de omwonenden.' Samen met zijn Franstalige collega-ombudsman beveelt hij de Vlaamse en federale overheid aan vanaf 2008 geen uitzonderingen toe te laten. 'Toestellen met een geluidsbelasting boven 8QC moeten helemaal verboden worden vanaf 2008.' Ook de actiecomités merken op dat de beloftes over een verminderde geluidsoverlast niet veel voorstellen. 'Het gros van de luidruchtige toestellen zal blijven vliegen', zegt Josephine Overeem, de woordvoerster van Daedalus, de werkgroep van Actie Noordrand.
politique
AvertissementL'asbl EPURES continue son parcours comme association environnementale.
Vous pouvez la retrouver sur son site et sur sa page Facebook. Nous laissons ce site ouvert comme archives particulièrement sur le dossier des nuisances aériennes.
Quelques liens importants
Notre actualité de l'aviationRecherche d'articles |
Par Cherche l'info
• Avions: actualité, bruit et pollution
• Mercredi 22/02/2006
• 1 commentaire
•
Commentaires |
STOP AU SURVOL DE LA HULPE ET DU BRABANT WALLON (LES DERNIERES INFOS) : "C'est ce que dit un article en néerlandais publié par le Tijd. http://tropdebruit.joueb.com/news/1387.shtml"