S'identifier - S'inscrire - Contact

Avertissement

L'asbl EPURES continue son parcours comme association environnementale.
Vous pouvez la retrouver sur son site et sur sa page Facebook.
Nous laissons ce site ouvert comme archives particulièrement sur le dossier des nuisances aériennes.

Nuisances aériennes
Porter plainte

Quelques liens importants

BAC: trafic en temps réel (fiabilité des trajectoires 2 km)
Bac: trafic (fiabilité inconnue, trajectoire courte)
BAC: pistes en service
BAC: travaux en cours
BAC: déposer plainte 


Bruxelles-National: à Bertem aussi, n'oubliez-pas les victimes du Plan de Dispersion!

Par Cherche l'info • Avions: actualité, bruit et pollution • Jeudi 15/09/2005 • 0 commentaires • Version imprimable

Un article en néerlandais sur une réunion entre Raf De Baerdemaeker, médiateur fédéral, et un comité d'action de Bertem.

Honderd man tegen honderd vliegtuigen (Het Nieuwsblad) Wednesday, 14 September 2005 Comité tevreden over gesprek met ombudsman luchthaven

Maandagavond kwam het actiecomité van Groot-Bertem samen met Raf De Baerdemaeker, ombudsman van de luchthaven. Meer dan honderd belangstellenden kwamen opdagen om de vliegtuighinder van naderbij te bekijken. Ze klagen dat er op bepaalde dagen meer dan honderd vliegtuigen laag overkomen.

,,Sinds anderhalf jaar zitten we in Groot-Bertem met erg veel overlast van de vliegtuigen,'' zegt Louis Lambermont die het actiecomité oprichtte. ,,Deze zomer was het soms onmogelijk om elkaar te verstaan als we buiten een barbecue hielden. Als het geluid van het vliegtuig langs links was weggestorven, steeg er alweer een nieuwe op langs rechts. We hebben het aantal vliegtuigen eens geteld en we kwamen aan zo'n 130 exemplaren op een dag. Dat heb ik voorheen nooit meegemaakt en ik woon hier al 38 jaar.''

Volgens het actiecomité is Bertem een blinde vlek in de metingen van het spreidingsplan. ,,Ze hebben zich gebaseerd op metingen in het Brusselse, maar hier zijn er nooit metingen gebeurd. Daardoor komen alle vliegtuigen nu vlak boven ons grondgebied gevlogen. Ze nemen hun bocht op 500 meter hoogte, net boven deze zone, en het maakt enorm veel lawaai als ze extra gas geven om de bocht op die hoogte tot een goed einde te brengen. Als ze pas op 1.200 meter een bocht nemen, zitten ze boven de velden in een onbewoond gebied, wat veel minder overlast veroorzaakt. Bovendien is het veiliger voor de piloten. De ombudsman wist ons echter te vertellen dat de frequentie van de vliegtuigen zo hoog is dat ons voorstel te veel tijd in beslag zou nemen. Zolang er een vliegtuig de bocht niet genomen heeft, kan de volgende niet vertrekken, natuurlijk.''

De aanwezigen waren soms teleurgesteld omdat de ombudsman geen opinie mocht hebben over bepaalde materies en enkel een adviserende rol speelt. Als federaal medewerker kon hij zich ook niet uitlaten over kwesties op Vlaams niveau. Maar enkele misverstanden hielp hij toch de wereld uit. Zo zijn er vorig jaar minder bijna-ongelukken gebeurd dan in 2003. Dat cijfer daalde van 4 naar 1, wat enkele geruchten meteen de wereld uit helpt.

Al bij al is Louis Lambermont tevreden over de gesprekken. ,,De inwoners zijn nu beter geïnformeerd en we hebben reclame gemaakt om mee te werken aan het inspraakformulier van Fientje Moerman, dat op de valreep is uitgesteld tot 15 september. Als we dat niet doen, zitten we vast aan het spreidingsplan tot 2008.''